Dziecko a technologia

Wpływ technologii na dzieci
Dziecko z telefonem w ręce to w ostatnich latach dosyć powszechny widok. Na co dzień spotykamy kilkulatki ze smartfonami czy tabletami, bez problemu poruszające zwinnie paluszkami po jasnych ekranach. Czasem widzę, rodziców chwalących się, jak ich dziecko świetnie porusza się w sieci czy doskonale radzi sobie z aplikacją. Szczerze mówiąc, taki widok mnie nieco przeraża. Jestem świadoma tego, z czym wiąże się taka codzienna, niekiedy kilkugodzinna ekspozycja dziecka na dobrodziejstwa technologiczne współczesnych czasów. W tym tekście przedstawię Wam informacje dotyczące korzystania przez najmłodszych z urządzeń, byście byli bardziej świadomi i pomyśleli, czy to rzeczywiście powód do dumy, gdy maluch bezproblemowo obsługuje smartfona.

Ale od początku – z badań odnośnie korzystania z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje wynika, że 64% dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, w tym 25% robi to codziennie. Ponad 1/4 dzieci posiada własne urządzenie mobilne, z tego 13% stanowią dzieci w wieku 1-2 lata. Najczęściej rodzice pozwalają dzieciom na korzystanie z telewizora, na drugim miejscu jest smartfon czy tablet.

Rodzice przede wszystkim dają dziecku urządzenie, gdy muszą się zająć swoimi sprawami (63%), prawie połowa badanych udostępnia urządzenia mobilne w formie nagrody dla dziecka za dobre zachowanie, co piąty rodzic przyznaje również, że pozwala dziecku na korzystanie z urządzenia, aby zjadło posiłek. Im dziecko jest młodsze, tym korzystanie ze smartfona przy jedzeniu jest bardziej powszechne. Blisko 15% rodziców stosuje korzystanie z urządzeń mobilnych jako pomoc przy zasypianiu. Szokujące, prawda?

Amerykańska Akademia Pediatryczna zwraca uwagę rodziców nie tylko na fakt korzystania dzieci z urządzeń mobilnych, ale również na sposób, częstotliwość i okoliczności korzystania ze smartfonów.

Zgodnie z zaleceniami AAP maksymalny limit czasu na korzystanie z urządzenia mobilnego dla dziecka w wieku 2-5 lat powinien wynosić godzinę dziennie (lecz jednorazowo nie dłużej niż 15-20minut). Należy zwrócić uwagę na jakość prezentowanej treści. Ważne, by korzystanie z urządzenia aktywizowało nie tylko dziecko, ale i rodzica. Amerykańska Akademia Pediatryczna podkreśla, by dziecko poniżej 18 miesiąca życia w ogóle nie miało styczności z jakimkolwiek urządzeniem, wyjątkiem są wideorozmowy prowadzone np. poprzez Skype’a.

Jakie mogą być negatywne konsekwencje związane z korzystaniem z urządzeń przez maluchy?
  • Pogorszenie jakości snu (zaleca się, by dziecko nie miało kontaktu z urządzeniem nie mniej niż godzinę przed pójściem spać)
  • Wolniejszy rozwój mowy, uboższe słownictwo (u niemowląt rzadsze gaworzenie, wolniejszy rozwój słownictwa czynnego; u dzieci starszych problemy z budowaniem zdań lub wyrażaniem emocji i myśli)
  • U niemowląt problemy z postrzeganiem głębi (później możliwe problemy z nauką pisania)
  • Problemy z koncentracją, skupieniem uwagi
  • Problemy z regulacją własnych emocji (w sytuacji, gdy urządzenia są wykorzystywane jako sposób uspokajania dziecka np. podczas posiłku, w sytuacjach stresowych)
  • Używanie klawiatury przez dziecko może mieć negatywny wpływ na zapamiętywanie kształtu liter oraz utrudnia pracę motoryki małej
  • Gorsza wyobraźnia
  • Wady wzroku
  • Wady postawy
  • Nieprawidłowe nawyki żywieniowe i brak kontroli nad ilością zjadanego jedzenia (gdy dziecko spożywa posiłek i jednocześnie korzysta z urządzenia)
  • Różnorodne trudności w szkole
  • Gorszy rozwój społeczny (problemy z wchodzeniem w relacje, problemy z odczytywaniem sygnałów niewerbalnych, mniejsza empatia)
Negatywne konsekwencje, ale czy na pewno?

Nieodpowiednie udostępnianie dzieciom mediów elektronicznych może być dla nich zagrożeniem. Jednak korzystanie przez dzieci w wieku szkolnym z urządzeń mobilnych może pozytywnie wpłynąć na ich rozwój. Ważna tu jest jakość prezentowanych treści. Wiele aplikacji edukacyjnych może w efektywny sposób przyczynić się do poszerzania wiedzy dziecka na temat świata, uczenia się nowych rzeczy, poszerzania umiejętności społecznych.

Można zadać sobie pytanie – jak więc korzystać z urządzeń mobilnych?
  • Ważne jest, by rodzic kontrolował treści, które trafiają do dziecka i poddawał je uważnej selekcji. Muszą być one dopasowane do wieku dziecka.
  • Dziecko nie powinno korzystać z urządzeń codziennie. Fajnie byłoby gdyby ustalić konkretny dzień czy porę na tego typu aktywność i zasady korzystania z urządzenia.
  • Rodzice powinni wspólnie z dzieckiem korzystać z urządzenia – by w razie czego móc dziecku wytłumaczyć niejasne sytuacje czy wykorzystywać wspólny czas do interakcji.
  • Dziecko powinno mieć zapewnione również inne formy aktywności i spędzania swojego czasu. Należy postawić na kreatywność i różnorodność.
  • Tablet czy smartfon nie powinien być używany jako kara czy nagroda za dobre/złe zachowanie dziecka. Pozwoli to jedynie na wzmocnienie negatywnego przywiązania do urządzenia.
  • Nie wolno pozwalać na korzystanie z urządzeń mobilnych, aby zmotywować dzieci np. do jedzenia czy treningu czystości.

Analizując badania i informacje, które zaprezentowałam Wam powyżej nabrałam jeszcze większej pewności, że tak sprawne korzystanie z urządzeń mobilnych przez maluchy wcale nie jest powodem do dumy. Chciałabym, aby dzięki temu postowi Wasza świadomość odnośnie ekspozycji dzieci na dobrodziejstwa technologii wzrosła, a czas spędzany przez dziecko przed smartfonem zmalał.

Pozwólmy dzieciom być kreatywnymi, radosnymi małymi ludźmi i nie sadzajmy ich przed telewizorem na długie godziny. Stwórzmy im różnorodne możliwości do zabawy, interakcji i bycia twórczym. Czas na technologię jeszcze przyjdzie więc jeśli mamy możliwość to nie ulegajmy presji, by zbyt wcześnie wprowadzać dziecko w ten świat. Powinniśmy za to pokazać dzieciom jak fajnie i kreatywnie mogą spędzać czas i to nie przy ekranach smartfonów. Jeśli już chcemy z nich korzystać róbmy to w sposób mądry, kontrolowany. Korzystajmy z nich, nie tylko do gier czy oglądania filmów, ale też do słuchania muzyki, wspólnego tańczenia, szukania pomysłów na nowe zabawy czy przepisy kulinarne, do robienia zdjęć i innych czynności, które mogą pomóc w budowaniu relacji rodzic-dziecko.

Drodzy Rodzice – krótki apel do Was!

Jeżeli Wasze dziecko widzi Was ciągle przylepionych do ekranu telefonu, jeżeli w domu telewizor jest ciągle włączony, jeżeli każdy domownik zerka kątem oka na kolorowy ekran, to proszę, nie dziwcie się, że Wasz maluch będzie chciał robić to samo! Nawet jeśli będziecie mówić mu, że coś jest złe i nie powinno się tego robić, a Wy będziecie kontynuować tę czynność, to przykro mi, ale dziecku będzie bardzo trudno zrozumieć, dlaczego akurat ono nie może tego robić. Dziecko uczy się przez obserwację, a nie poprzez słowne zapewnienia więc pokrywajcie swoje słowa z własnymi poczynaniami. Spędźcie czas z dzieckiem, odkładając telefon na bok i wyłączając telewizor, tak aby nic nie rozproszyło Wam tych cennych chwil.

Gdybyście mieli mnie za swoją ciocię, to byście wiedzieli, że z ciocią Patrycją się rysuje, maluje, tworzy obrazki i laurki, chodzi na spacery, skacze i wygłupia się, gra, śpiewa, śmieje się i robi inne, kreatywne rzeczy, a w swojej ciociowej karierze jeszcze nie było sytuacji, bym pozwoliła maluchowi oglądać bajkę. Życzę sobie tej wytrwałości jeszcze przez długie lata mojej kariery jako ciocia i być może, kiedyś, jako matka.

  • Zapraszam Was  na stronę: mamatatatalet.pl
  • Koniecznie obejrzyjcie też wywiad z Simonem Sinekiem. Mówi on o tym jak ogromny wpływ na młode pokolenie mają social media. Warto obejrzeć, aby świadomie z nich korzystać i zastanowić się nad tym, jak bardzo jesteśmy od nich uzależnieni i jak ogromny wpływ mają na życie nasze i naszych dzieci WYWIAD 

  1. „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce”  Agnieszka Bąk

  2. Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci” Jagoda Cieszyńska-Rożek

  3.  „Mobile and Interactive Media Use by Young Children: The Good, the Bad, and the Unknown”  Jenny S. Radesky, Jayna Schumacher, Barry Zuckerman,

  4. „Cyfrowa demencja” Manfred Spitzer

 

 

Dodaj komentarz